Selamat datang ke laman web e-Komuniti (Default Tracing) , laman web ini direka khas bagi menyokong Komuniti yang dikendalikan oleh Unit Komuniti JPDKM. Anggota selaku petugas . mewujudkan laman web e-komuniti ini yang bertujuan memudahkan kakitangan mengakses maklumat - maklumat terbaru yang dapat dikesan secara online.

Friday, December 31, 2010

2010 dalam kenangan yang memilukan.


Mereka dituduh melakukan perbuatan itu terhadap Illias Othman, 41, ketika kejadian yang berlaku antara jam 12:30 hingga 12:45 tengah malam di bilik penerimaan pesakit wad psikiatri lelaki D, HRPZ II, pada 22 Mac 2006.




31 Disember 2010

Hakim Hishan Mohd Tajuddin dalam keputusannya menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun terhadap Mohd Nazri Che Hassan, 40, (pembantu perubatan); Mohd Azizi Che Abdullah, 44, (atendan) dan Ahmad Sabri Mohamad Nawi, 38, (pembantu perubatan) bermula semalam.



“Tiada satu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (Qs. Qaf: 18).

Jadi seseorang dapat menyembunyikan dosa-dosa nya dari orang lain tetapi ia tidak bisa menyembunyikannya dari anggota tubuhnya sendiri. Pada Hari Kiamat ini anggota tubuhnya ini akan bersaksi mengenai perbuatannya. Jika kita sungguh-sungguh memahami ayat ini, tidak akan mungkin kita berani melakukan dosa sekecil apapun juga.

Abu Hurairah RA meriwayatkan bahwa Nabi Muhammad SAW bersabda, “Mulut manusia akan dikunci dan pahanya akan diperintahkan untuk menjelaskan berbagai perbuatannya. Dengan cara yang sama tulang dan daging nya akan berbicara sebagai saksi.” (Muslim)

Sungguh menakjubkan keadaan seorang muslim. Seorang muslim sejati tidak pernah terlepas dari tiga keadaan yang merupakan tanda kebahagiaan, iaitu bila dia mendapat nikmat maka dia bersyukur, bila mendapat cubaan maka dia bersabar dan bila berbuat dosa maka dia beristighfar. Bagaimanapun keadaannya dia tetap masih bisa menuai pahala. 

Allah Ta’ala berfirman, “Dan bersabarlah kalian sesunguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.” (QS Al-Anfal: 46) 

Allah Ta’ala berfirman, “Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (QS Ali Imran: 146). 

Ujian demi ujian hendaknya justeru menempa keperibadian kita agar menjadi hamba yang semakin dicintai oleh Allah Ta’ala, yang bersyukur bila mendapat nikmat, bertaubat bila berdosa dan bersabar dalam ketaatan, dalam menghindari maksiat dan tatkala menghadapi musibah. 






1 comment:

  1. Sinar harian - selasa 14 febuari 2012 melapurkan dimuka surat K3 : Hukuman penjara kekal tetapi dibenarkan rayuan kedua dengan jaminan kekal RM10,000.000 difaikan dalam tempoh 14 hari.

    ReplyDelete