Selamat datang ke laman web e-Komuniti (Default Tracing) , laman web ini direka khas bagi menyokong Komuniti yang dikendalikan oleh Unit Komuniti JPDKM. Anggota selaku petugas . mewujudkan laman web e-komuniti ini yang bertujuan memudahkan kakitangan mengakses maklumat - maklumat terbaru yang dapat dikesan secara online.

Friday, November 12, 2010

1/11/2010

5386- 939/04 

5116- 209/09

5230-1601/74


Murung penyakit kronik



“ Pakar Psikiatri dan Terapi Kognitif Jabatan Psikiatri Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof Dr Maniam Thambu sendiri pernah mengendalikan kes yang mana ibu bapa terselamat dari cubaan bunuh diri selepas membunuh anak-anak. Mereka kelihatan sangat normal, tidak ganas jauh sekali merbahaya atau mengancam nyawa tetapi hakikatnya mereka menderita dalam diam,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Kemurungan Di Malaysia - Menderita Dalam Diam pada bengkel media anjuran syarikat farmaseutikal, Pfizer (Malaysia) Sdn Bhd, baru-baru ini. 

selanjutnya



Profesion perguruan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan mental.


PESAKIT mental terpaksa berjumpa pakar psikiatri secara berkala. 

BEBANAN kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.

Justeru, guru-guru dikatakan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.

selanjutnya.

No comments:

Post a Comment