Selamat datang ke laman web e-Komuniti (Default Tracing) , laman web ini direka khas bagi menyokong Komuniti yang dikendalikan oleh Unit Komuniti JPDKM. Anggota selaku petugas . mewujudkan laman web e-komuniti ini yang bertujuan memudahkan kakitangan mengakses maklumat - maklumat terbaru yang dapat dikesan secara online.

Friday, November 12, 2010

2/11/2010

5369-824/90

6191-789/04
-sama diatas-


7884-292/78

5506-839/01


Pesakit mental perlu dirawat di dalam komuniti

Ini kerana dua pertiga daripada mereka yang mengalami masalah penyakit mental atau Schizophrenia didapati mampu pulih apabila dirawat menggunakan kaedah ini.


Tidak seperti rawatan pesakit jiwa yang diasing dan ditempatkan di Hospital Sakit Jiwa, kaedah rawatan komuniti melibatkan rawatan pesakit oleh keluarganya sendiri dan dibiarkan bercampur dengan masyarakat.


Menurut Pengerusi Persatuan Perubatan Psikologi Kelantan (Persikol), Prof. Madya Dr. Azhar M. Zain, hanya satu pertiga pesakit Schizophrenia akan menjadi kronik dan tidak dapat berdikari.


"Mereka ini perlu menerima rawatan pemulihan yang lama di pusat-pusat rawatan seperti di Hospital Bahagia. Dua pertiga lagi boleh dirawat di komuniti,'' katanya ke-tika ditemui di Kubang Kerian, baru-baru ini.


Beliau yang kini merupakan perunding psikiatrik dan psikoterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) mengulas mengenai pendekatan rawatan yang sesuai untuk mengubati pesakit mental.


Sejak kebelakangan ini, kejadian amuk di kalangan pesakit mental sering dilaporkan di media massa.

No comments:

Post a Comment